|
Afgelopen weekend heeft op Zandvoort het, de door ruim 27.500
toeschouwers weer drukbezochte, jaarlijkse evenement “Masters of Formula
3” plaats gevonden waar naast de Formule 3 oa. ook de BRL V6-en in actie
kwamen.
De Masters of F3 is voor de autosport een belangrijk evenement. Het
evenement is in 1991 in Zandvoort ontstaan en heeft inmiddels een rijke
traditie opgebouwd. Twee keer per jaar komen de beste Formule 3-coureurs
uit het Brits Formule 3 kampioenschap en de Formula 3 Euroseries tegen
elkaar strijden om te bepalen wie de beste Formule 3-rijder is: de
“Masters of Formule 3”, dit vindt in Macau en Zandvoort plaats.
De internationale F3-confrontatie geniet wereldwijde bekendheid en wordt
nauwlettend gevolgd door raceteams uit de GP2-series, World Series by
Renault, A1GP en de Formule 1. Zo bereikten David Coulthard, Christian
Klien en Takumo Sato, Lewis Hamilton en Jos Verstappen, mede dankzij hun
zege tijdens de Masters of Formula 3 in Zandvoort, de Formule 1. Dit
jaar is de Fin Valtteri Bottas de overwinnaar.

Foto:
© Copyright Essay Produkties (Bron: www.cpz.nl)
Naast de Formule 3 reden
wij natuurlijk ook met de BRL-V6 & Light, Formule BMW, EuroBoss Formule
1, Formule Ford, Dutch Supercar Challenge, Suzuki Swift Cup en de
Toerwagen Diesel Cup. Kortom een geweldig programma en dus het recept
voor een leuk en spectaculair evenement.
Tijdens dit evenement hield hoofdsponsor ELINEX Power Solutions een
succesvol Customer Event, waarbij 80 klantrelaties werden ontvangen in
de Elinex VIP-hospitality tent. Ook alle sponsors van Bart van Raamsdonk
waren uitgenodigd en een groot deel daarvan was aanwezig. De ochtend
begon heel even met regen maar dit werd voor de rest van de dag goed
gemaakt met een stralend en brandende zon. Er was een goede sfeer, de
gasten hebben zich zeer vermaakt en alles was goed verzorgd en geregeld.
Een dag als deze is belangrijk voor ELINEX en is vooral daarom ook
hoofdsponsor om evenementen als deze te kunnen organiseren.
Race verslag:
Dit weekend was voor de BRL het 2e raceweekend. Ik ken het Circuit
natuurlijk goed vanuit de voorgaande seizoenen met de Seat Cupra Cup en
de Suzuki Swift Cup maar met de BRL V6 had ik nog niet getraind op
Zandvoort.
Training & Kwalificatie: Vrijdag hadden we één korte training van een
half uur en ik moest er dus voor zorgen dat ik binnen dit half uur (+/-
16 ronden) de auto, de baan en mijn rijden op elkaar kon afstemmen
voordat we zaterdag moesten kwalificeren. Dit viel niet mee en ik kwam
niet verder dan een snelste ronde tijd van 1:57:5. Ik kwam daardoor 3
seconden tekort op de een na langzaamste (Dick Freebird) en 7,5 seconden
tekort op de snelste (Donny Crevels). Na het analyseren van de datalog
en videobeelden door het team kwamen we erachter dat ik bepaalde lijnen
nog niet goed nam en belangrijker nog, bepaalde schakelmomenten veel
beter konden.
Zaterdag hadden we dan de kwalificatie van 20 minuten (10 ronden) en
hier moest ik dan hard mijn best doen om de geconcludeerde verbeteringen
toe te passen. Mijn snelste tijd die ik neerzette was een tijd van
1:54.00, hier was ik dan ook best tevreden mee want ik had er ten
opzichte van de dag ervoor toch 3,5 seconden af gereden en dus een stap
voorwaarts. Toch kwam ik nog 1,3 sec. op de een na langzaamste (Peter
Gerhards) en 3,5 seconden op de snelste (Donald Molenaar) tekort.

Foto: Olga Bos
Race 1: Zondag begon Race 1 om 11
uur, ik had mij vooral voorgenomen de race uit te rijden. Daarnaast is
het wel te merken dat ik nog niet vol de competitie aan kan gaan met de
rest van het veld en nog moet groeien in de race vaardigheden met de BRL
V6.
Aan het begin van de Race bij de startopstelling was het nog even
spannend of het wel of niet ging regenen en of we op slicks op
regenbanden moesten rijden. De regenbanden waren gemonteerd toen het
weer droog werd en dus gingen we toch weer terug op slicks rijden. De (rollende)
start ging goed en ik had na de Tarzanbocht twee man ingehaald. Ik kon
deze positie niet heel lang behouden, de baan werd erg glad door miezer
maar ook door vuil als zand en grind van andere wagens, dus de grip was
ver te zoeken en zodoende de snelle ronde tijden voor mij ook. Op een
gegeven moment zit er bij het uitkomen van de Bocht “zonder naam” een
BRL-light (Chris Maliepaard) naast me en snijd me af en duwt me zodoende
met de wielen tegen elkaar aan het zand in tegen de vangrail aan, voor
deze actie krijgt hij een Drive Through Penalty en moet dus door de pits
heen rijden als straf. Mijn doel was de race uit rijden, ronden maken en
te “trainen” voor Race 2 deze dag. Dit lukte dan ook, ik ben niet
uitgevallen en 3 andere auto’s wel en zodoende eindigde ik 12e van de 15
auto’s.

Foto: CPZ.nl
Race 2: Deze Race van 12 ronden begon om
17.45u en de weersomstandigheden waren goed, erg droog en warm. Ik start
vanaf een 12e positie en heb redelijk goede start en kan mijn positie
behouden. Na 1 ronde moet ik toch een plaats inleveren maar kan nog
steeds aanhaken aan het gehele veld. Ongeveer de helft van de race ben
ik in strijd met een andere BRL V6, maar dan krijg ik problemen met het
materiaal en ik kan ik moeilijk terugschakelen voor de bochten. Op een
gegeven moment resulteert dit in een spin bij de Marlboro-bocht en
zodoende val ik ver terug van het veld en rijdt ik tussen de Lights, de
problemen heb ik dan vooral bij Tarzanbocht waar ik ook bijna een spin
maak, en dus ook niet meer de snelste rondetijden rijd. Ondanks dat rijd
ik wel de race uit en eindig weer op een 12e positie.

Foto: Olga Bos
Next Race:
De volgende race is op het Circuit van Assen 4 en 5 juli, daar hoop ik
het weer beter te doen mede door mijn training met Jaap van Lagen daar
vorige week. Wel is duidelijk dat ik er qua competitie nog lang niet ben
en echt hard zal moeten werken om zelfs in de buurt van de top 10 te
komen in deze klasse. Dit is ook niet vreemd omdat ik nu wel tussen een
groot deel van de top coureurs van Nederland en België rijd waarvan de
meesten meer dan 10 jaar race ervaring hebben.
Tijdens de volgende race op Assen vind het Dutch Power Pack evenement
plaats en treden naast de BRL-V6 & Light de bekende klassen op als Dutch
GT4, Renault Clio Cup, Toerwagen Diesel Cup en de Suzuki Swift Cup. Als
u geïnteresseerd bent om te komen kijken en te gast wil zijn bij Team
Linder Racing en de BRL-V6 neem dan gerust contact met mij op om de
mogelijkheden te bespreken.
Uitslag race 1 BRL-V6, Masters of Formula 3,
Circuit Park Zandvoort, zondag 14 juni 2009
1. Donald Molenaar, 12 ronden
2. Donny Crevels, op 0.415
3. Nelson van der Pol, op 5.902
4. Marc Goossens, op 6.061
5. Jacky van der Ende, op 13.199
6. Henry Zumbrink, op 14.628
7. Dick Freebird, op 14.907
8. Patrick Borst, op 17.765
9. Phil Bastiaans, op 33.953
10. Sandor van Es, op 35.684
11. Peter Gerhards, op 38.944
12. Bart van Raamsdonk, op 1:00.464
13. Barry Maessen, op 1:20.616
14. Wim van Genderen, op 1:23.935
15. Dennis Retera, op 3 laps.
Uitslag race 2 BRL-V6, Masters of Formula 3,
Circuit Park Zandvoort, zondag 14 juni 2009
1. Donald Molenaar, 12 ronden
2. Henry Zumbrink, op 6.592
3. Sandor van Es, op 7.055
4. Donny Crevels, op 13.636
5. Jacky van der Ende, op 16.782
6. Dennis Retera, op 21.714
7. Dick Freebird, op 24.666
8. Barry Maessen, op 25.857
9. Patrick Borst, op 26.344
10. Wim van Genderen, op 29.177
11. Nelson van der Pol, op 29.193
12. Bart van Raamsdonk, op 1:12.254
Not classified:
8. Phil Bastiaans, op 5 laps
15. Marc Goossens, op 7 laps
11. Peter Gerhards, op 8 laps.
Bronnen:
Tekst: Bart van Raamsdonk
Foto's:
Essay Produkties, CPZ.nl, Olga Bos & Bart van Raamsdonk |

Download
hier het
BVR Raceverslag in PDF.
|