|
Verslag Bart
van Raamsdonk Raceweekend 1 -
|
|
|
Afgelopen jaar kwam Bart van Raamsdonk nog uit in de Suzuki Swift cup maar deze heeft hij dit jaar verruilt voor de Benelux Racing League. Afgelopen weekend beleefde hij zijn eerste raceweekend en moest aan het einde van de rit toegeven dat het hard werken was. "Zoals verwacht is het erg zwaar om te rijden in de BRL-V6 maar vooral om te racen. Daarnaast is het een MEGA verschil met een Suzuki Swift die ik vorig seizoen reed," verteld Van Raamsdonk na afloop.
Net als 95% van het veld
start ook Van Raamsdonk de eerste race op regenbanden. Bij de rollende
start zit Van Raamsdonk er goed bij en heeft de tips die hij kreeg van
Ricardo van der Ende om direct gas te geven aangenomen. Gelijk al weet
hij vier wagens voorbij te schieten maar dan komt de eerste bocht naar
links en remt veel te laat. "Hierdoor haalde ik de bocht niet en kwam in
aanraking met Gehrards en we knalden met onze zijkant behoorlijk hard
tegen elkaar. De wagen brak uit en ik kon hem al driftend onder controle
houden," verteld Van Raamsdonk.
Iets in mij zei dan ook
direct dat het misschien benzine was die er uitspoot in plaats van
water. Maar hoe weet je dit zeker en hoe kom je hier achter tijdens een
race? Je wilt geen plaatsen verliezen maar ook geen risico nemen. Ik
wilde ook niet het risico nemen de pit in te gaan en dan te horen
krijgen van het team dat dit normaal is bij deze wagen en dat ik door
kon rijden. Er zat dus maar één ding op en dat was proeven! Tijdens het
rijden op de rechte stukken trok ik mijn handschoen uit en ik kon net
bij het spuitende water/benzine. Na de 1e keer proeven wist ik het niet
zeker en reed nog een ronde door, tijdens de 2e keer proeven wist ik het
zeker en het was benzine.
De weersomstandigheden voor de tweede race waren een stuk beter en werd er besloten op slicks naar buiten te gaan. De start ging goed en Van Raamsdonk wist de auto's voor hem redelijk bij te blijven maar na een paar ronden is het groepje voor Van Raamsdonk weg en reed hij een eenzame race. "De race duurde voor mijn gevoel erg lang en de laatste ronden werdt het zwaarder en zwaarder. Ik begrijp nu wel waarom in deze klasse de grote en geroutineerde coureurs rijden. Het is keihard werken onder zware omstandigheden en ondertussen moet je fit en scherp blijven. De zware omstandigheden zijn dus de situatie van verschillende factoren bij elkaar; geen stuurbekrachtiging in combinatie met een zware achterwiel aangedreven auto die weinig grip heeft en niet altijd hetzelfde reageert. Daarnaast een temperatuur in de cockpit die oploopt tot 50/60 graden celcius. Een half uur is dan erg lang! In een van de laatste ronden verrem ik mij bij een haarspeld bocht en ga even door het gras, helaas kan mijn achterligger er voorbij en haal ik hem niet meer in. Uiteindelijk finish ik 12de".
Bronnen: |
|