Preview Raceweekend 1: Grote namen, close racing, véél strijd en reversed grid

 
 
De kick-off van de Benelux Racing League staat dit weekend op het programma. Plaats van handeling; het circuit van Zolder. Initiatiefnemer van de BRL is ondernemer Harry Maessen uit Venray, die de MW-V6 samen met Gerd Weyenberg van Weytech Technical Assistance ontwikkelde. Naast deze BRL-V6 bolides werden aansluitend ook de lichtere versie ontwikkelt in de vorm van de BRL-Light. Maessen heeft weer grote namen aan de start van deze altijd spectaculaire serie. Het kampioensteam van Collé Rental & Sales met Donald Molenaar en Sandor van Es hadden al hun handen vol aan onder andere Donny Crevels, Nelson van der Pol en krijgen nog meer concurrentie in de vorm van de 'nieuwkomers' Marc Goosssens, A1 GP Powered by Ferrari-rookie Dennis Retera, en Renger van der Zande. Maar er staan meer kanonnen aan de start.
BRL-V6
BRL betekent gegarandeerde spanning vanaf de kwalificatie tot aan de finishvlag, dat is het basisgegeven van de BRL raceklasse. Het basisprincipe hierin is de gelijkwaardige bolides, waar ieder team gelijk aan elkaar staat met identieke technologie. De motor, versnellingsbak en het differentieel zijn verzegeld, elektronische hulpmiddelen zoals ABS en tractiecontrole zijn niet toegestaan.
 

Dit alles maakt deze raceklasse tot een spannend geheel. Bandenpartner Hoosier voorziet elk team van gelijkwaardige banden, waarbij er per evenement vier nieuwe banden gebruikt mogen worden met de mogelijkheid om ook banden uit vorige evenementen opnieuw te gebruiken. De rijderskwaliteiten en de afstelling van de bolide zijn doorslaggevend voor een goed resultaat. Deze basis opgeteld met een machtige 4.0 liter V6 motor en het krachtige uiterlijk van het Ford-Mondeo body-work zorgt voor opwinding bij zowel fans als deelnemers. Een seizoen telt veertien races, verdeeld over zeven topevenementen in Nederland, België en Duitsland.


BRL-Light
BRL-Light staat voor rijden in een tot de verbeelding sprekende, snelle raceauto, in een professionele, competitieve klasse met een bescheiden prijskaartje. Met ingang van het seizoen 2006 is de BRL Light er qua uitstraling flink op vooruitgegaan. De auto’s werden voorzien van een zeer fraaie, kunststof carrosserie gebaseerd op de Ford Focus in het WTCC. Elke BRL Light wordt aangedreven door een ultramoderne 2,3 liter Ford Racing Duratec krachtbron, goed voor 240 pk. Een BRL Light weegt slechts 825 kilo en beschikt over achterwielaandrijving. Het onderstel werd voorafgaande aan het seizoen 2006 verbeterd, onder meer met nieuwe schokdempers en andere stabilisatorstangen en draagarmen. De auto’s kregen ook een verbeterd uitlaatsysteem en bredere Dunlop-banden. Het gevolg is dat de rondetijden dit jaar nog sneller worden! Met een rondetijd van 1:54 op Circuit Park Zandvoort behoort de BRL Light tot de snelste Nederlandse raceklassen.

Voorbereidingen
Voorafgaand aan de race worden er een of twee getimede trainingen georganiseerd, dit is afhankelijk van het evenement. De snelst gereden rondetijd bij de kwalificatie is bepalend voor de startopstelling van de race. Tijdens deze kwalificatie is het wisselen van banden niet toegestaan, wel mogen er aanpassingen gedaan worden aan de overige afstelling van de bolide. Een uitgebreide afstelling van de bolide tezamen met de coureurkwaliteiten zijn doorslaggevend voor een goede startpositie van de race, welke een rollende start kent.

Openheid BRL
De kracht van de BRL is de openheid van de raceklase. Geïnteresseerden, sponsoren en fans kunnen praktisch in de auto stappen, zo dicht mogen ze de bolide benaderen. De coureurs zijn makkelijk aanspreekbaar en vertellen graag een en ander over de race, de bolide en alles wat je verder nog wilt weten. Geen enkele andere raceklasse kent deze mate van openheid en toegankelijkheid. Daarom is dit ook de kracht van de BRL.

Veel publiciteit
De BRL V6 en Light vormen samen één raceklasse, met een startveld van ongeveer 40 auto’s. De beide klassen vormen tezamen de meest competitieve en geliefde raceklasse van Nederland. Het gevolg is veel publiciteit, niet alleen in dagbladen, tijdschriften en op internet maar ook op televisie.

Puntenverdeling
Om ervoor te zorgen dat de fans, sponsoren en alle andere toeschouwers van het volledige deelnemersveld kunnen genieten en de strijd en spanning kunnen voelen, kan een rijder die niet aan de kwalificatie heeft deelgenomen de race vanuit de laatste positie op de startopstelling starten. De eerste race is conform de kampioensuitslag, bij de tweede race wordt ‘reversed grid’ toegepast voor de nummers 1 tot en met 8. De winnaar van een race verdient 20 punten, de tweede 17 en de derde tot en met zesde krijgen punten die telkens met twee verminderd worden. De overige rijders die de race finishen krijgen een punt. Daarnaast is er tijdens elk evenement een kampioenschapspunt te verdienen voor de pole-position en de snelste raceronde. De rijder met het hoogste aantal BRL cup wedstrijdpunten is aan het einde van het seizoen kampioen van de BRL.

Veranderingen 2009
In 2009 staan er enkele veranderingen voor de BRL op de planning. Op de eerste plaats worden alle auto’s weer helemaal standaard afgesteld door Gerd Weyenberg van Weytech, de teams mogen uiteraard zelf bepalen of ze nog wijzigingen gaan aanbrengen of niet. Verder zal de tweede race met het principe ‘reversed grid’ gaan starten, waarbij de nummers 1 tot en met 8 omgedraaid worden. Dit zal variatie, spanning en sensatie met zich meebrengen.

Het uiterlijk van de BRL is dit jaar ook aangepast, door een wijziging in het uiterlijk van de nummers krijgt deze raceklasse een mooi ‘Nascar-look’ wat geheel aansluit bij het concept. Verder is de BRL druk aan de slag met de commerciële kant van de raceklasse. De paddock wordt verder uitgebreid en beter aangekleed, zodat het ook aan deze kant nog beter bekend zal worden.

Grote namen 2009
Harry Maessen heeft het ook dit jaar weer voor elkaar: in 2009 staat er weer een ijzersterk scala aan coureurs aan de startgrid. Een gedeelte van de coureurs van vorig jaar stappen weer in, maar ook dit jaar weer zijn er een aantal nieuwe gezichten, die de BRL een mooie toevoeging zullen geven.

Bron:
RaceXpress/B. Kaligis