De kick-off van de Benelux Racing League staat dit weekend op
het programma. Plaats van handeling; het circuit van Zolder.
Initiatiefnemer van de BRL is ondernemer Harry Maessen uit Venray, die
de MW-V6 samen met Gerd Weyenberg van Weytech Technical Assistance
ontwikkelde. Naast deze BRL-V6 bolides werden aansluitend ook de
lichtere versie ontwikkelt in de vorm van de BRL-Light. Maessen heeft
weer grote namen aan de start van deze altijd spectaculaire serie. Het
kampioensteam van Collé Rental & Sales met Donald Molenaar en Sandor van
Es hadden al hun handen vol aan onder andere Donny Crevels, Nelson van
der Pol en krijgen nog meer concurrentie in de vorm van de 'nieuwkomers'
Marc Goosssens, A1 GP Powered by Ferrari-rookie Dennis Retera, en Renger
van der Zande. Maar er staan meer kanonnen aan de start.
BRL-V6
BRL betekent gegarandeerde spanning vanaf de kwalificatie tot
aan de finishvlag, dat is het basisgegeven van de BRL
raceklasse. Het basisprincipe hierin is de gelijkwaardige
bolides, waar ieder team gelijk aan elkaar staat met identieke
technologie. De motor, versnellingsbak en het differentieel zijn
verzegeld, elektronische hulpmiddelen zoals ABS en
tractiecontrole zijn niet toegestaan.
|
 |
Dit alles maakt deze
raceklasse tot een spannend geheel. Bandenpartner Hoosier voorziet elk
team van gelijkwaardige banden, waarbij er per evenement vier nieuwe
banden gebruikt mogen worden met de mogelijkheid om ook banden uit
vorige evenementen opnieuw te gebruiken. De rijderskwaliteiten en de
afstelling van de bolide zijn doorslaggevend voor een goed resultaat.
Deze basis opgeteld met een machtige 4.0 liter V6 motor en het krachtige
uiterlijk van het Ford-Mondeo body-work zorgt voor opwinding bij zowel
fans als deelnemers. Een seizoen telt veertien races, verdeeld over
zeven topevenementen in Nederland, België en Duitsland.
BRL-Light
BRL-Light staat voor rijden in een tot de verbeelding sprekende, snelle
raceauto, in een professionele, competitieve klasse met een bescheiden
prijskaartje. Met ingang van het seizoen 2006 is de BRL Light er qua
uitstraling flink op vooruitgegaan. De auto’s werden voorzien van een
zeer fraaie, kunststof carrosserie gebaseerd op de Ford Focus in het
WTCC. Elke BRL Light wordt aangedreven door een ultramoderne 2,3 liter
Ford Racing Duratec krachtbron, goed voor 240 pk. Een BRL Light weegt
slechts 825 kilo en beschikt over achterwielaandrijving. Het onderstel
werd voorafgaande aan het seizoen 2006 verbeterd, onder meer met nieuwe
schokdempers en andere stabilisatorstangen en draagarmen. De auto’s
kregen ook een verbeterd uitlaatsysteem en bredere Dunlop-banden. Het
gevolg is dat de rondetijden dit jaar nog sneller worden! Met een
rondetijd van 1:54 op Circuit Park Zandvoort behoort de BRL Light tot de
snelste Nederlandse raceklassen.
 |
Voorbereidingen
Voorafgaand aan de race worden er een of twee getimede
trainingen georganiseerd, dit is afhankelijk van het evenement.
De snelst gereden rondetijd bij de kwalificatie is bepalend voor
de startopstelling van de race. Tijdens deze kwalificatie is het
wisselen van banden niet toegestaan, wel mogen er aanpassingen
gedaan worden aan de overige afstelling van de bolide. Een
uitgebreide afstelling van de bolide tezamen met de
coureurkwaliteiten zijn doorslaggevend voor een goede
startpositie van de race, welke een rollende start kent. |
Openheid BRL
De kracht van de BRL is de openheid van de raceklase. Geïnteresseerden,
sponsoren en fans kunnen praktisch in de auto stappen, zo dicht mogen ze
de bolide benaderen. De coureurs zijn makkelijk aanspreekbaar en
vertellen graag een en ander over de race, de bolide en alles wat je
verder nog wilt weten. Geen enkele andere raceklasse kent deze mate van
openheid en toegankelijkheid. Daarom is dit ook de kracht van de BRL.
Veel publiciteit
De BRL V6 en Light vormen samen één raceklasse, met een startveld van
ongeveer 40 auto’s. De beide klassen vormen tezamen de meest
competitieve en geliefde raceklasse van Nederland. Het gevolg is veel
publiciteit, niet alleen in dagbladen, tijdschriften en op internet maar
ook op televisie.
Puntenverdeling
Om ervoor te zorgen dat de fans, sponsoren en alle andere toeschouwers
van het volledige deelnemersveld kunnen genieten en de strijd en
spanning kunnen voelen, kan een rijder die niet aan de kwalificatie
heeft deelgenomen de race vanuit de laatste positie op de
startopstelling starten. De eerste race is conform de kampioensuitslag,
bij de tweede race wordt ‘reversed grid’ toegepast voor de nummers 1 tot
en met 8. De winnaar van een race verdient 20 punten, de tweede 17 en de
derde tot en met zesde krijgen punten die telkens met twee verminderd
worden. De overige rijders die de race finishen krijgen een punt.
Daarnaast is er tijdens elk evenement een kampioenschapspunt te
verdienen voor de pole-position en de snelste raceronde. De rijder met
het hoogste aantal BRL cup wedstrijdpunten is aan het einde van het
seizoen kampioen van de BRL.
Veranderingen
2009
In 2009 staan er enkele veranderingen voor de BRL op de
planning. Op de eerste plaats worden alle auto’s weer helemaal
standaard afgesteld door Gerd Weyenberg van Weytech, de teams
mogen uiteraard zelf bepalen of ze nog wijzigingen gaan
aanbrengen of niet. Verder zal de tweede race met het principe
‘reversed grid’ gaan starten, waarbij de nummers 1 tot en met 8
omgedraaid worden. Dit zal variatie, spanning en sensatie met
zich meebrengen. |
 |
Het uiterlijk van de BRL
is dit jaar ook aangepast, door een wijziging in het uiterlijk van de
nummers krijgt deze raceklasse een mooi ‘Nascar-look’ wat geheel
aansluit bij het concept. Verder is de BRL druk aan de slag met de
commerciële kant van de raceklasse. De paddock wordt verder uitgebreid
en beter aangekleed, zodat het ook aan deze kant nog beter bekend zal
worden.
Grote namen 2009
Harry Maessen heeft het ook dit jaar weer voor elkaar: in 2009 staat er
weer een ijzersterk scala aan coureurs aan de startgrid. Een gedeelte
van de coureurs van vorig jaar stappen weer in, maar ook dit jaar weer
zijn er een aantal nieuwe gezichten, die de BRL een mooie toevoeging
zullen geven.
Bron: RaceXpress/B. Kaligis |